Svein Asbjørnsen (foto: ukjent)

Møre designteam (foto: ukjent)

Svein Asbjørnsen & Jan Lade? (foto: ukjent)

modulsofaen 1001 (foto: ukjent)

presenting ecco — award winner back in 1970 (foto: ukjent)

Ecco sketches

the original split concept

The signet chair (foto: ukjent)

Håg tribute — from the h09 series for flokk.

contura in all her glory

the quietpod

the Tilter concept

xxxxxx

berlihuset, Sykkylven (foto privat/Berlihuset)

 

Historen om sapDesign

Svein Asbjørnsen, født i Sykkylven på Sunmøre, vokste opp med en far som drev møbelproduksjon heime i Knutgarden mellom 1943 og 1960.  Svein fikk tidlig interesse for møbelproduksjon og formgiving, og etter praksis i møbelfabrikk og fagutdanning i møbel på Borgund Yrkesskule, gjennomførte han møbeldesign-utdanning ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo fra 1963—1967 med diplomeksamen. I sommerferiene arbeidet han ved designkontoret til Ingmar Relling i Sykkylven, og i 1969 var han blant de første som fikk bransjeforeningens stipend for unge, lovende designere. 


Møre Designteam 1970—1976

«Møre Designteam er en designgruppe som ble etablert i 1970 som et friskt tilskudd til norsk møbelindustri. De brøt med gjeldende skandinavisk møbeltradisjon og markerte seg med visjonære møbelløsninger — nasjonalt som internasjonalt.»

Mads Linder, billedkunstner, forfatter og skribent

Møre Designteam (MD) ble startet av interiørarkitektene mnil Svein Asbjørnsen, Jan Lade og Svein Leirdal i 1970. Asbjørnsen og Leirdal var studiekamerater fra SHKS (1968) i Oslo, Lade kom fra Kunsthåndværkerskolen (1969) i København. De hadde også til felles at deres fedre hadde drevet med møbelproduksjon, og de hadde dessuten vokst opp på en gård og var slik vant til utfordringer.

MD fikk en samarbeidsavtale med de lokale stoppmøbelprodusentene L.K. Hjelle AS, Hjellegjerdes Lenestolfabrikk AS og Hole & Lillebøe AS, noe som gjorde det lettere å komme i gang. Ved siden av produktutvikling løste de oppgaver innen utstilling/utstillingsarkitektur, og de bistod med fotostyling, og brosjyrer. De laget internasjonale utstillinger for bedriftenes eksportfirma Norfact og Scandia Furniture. I 1973 kom Norbert Hovet med som grafisk designer, men under eget firma Møre Designteam Reklameavdeling. 

De gikk inn i det tradisjonelle møbelmarkedet på fabrikkenes egne premisser og laget en rekke bestselgende produkt som sikret arbeidsplasser og økonomi i en vanskelig tid: Salonger, bygge-grupper og laminerte stoler. Møre Designteams Colombi—salong ble produsert av Hjellegjerde Møbelfabrikk AS, og var den første av flere suksessmodeller for fabrikken. Det rasjonelle systemet med stikkrygger ble adoptert av mange fabrikker og lever fortsatt, 50 år etterpå.

Tilsvarende forenkling lå i modellen 1001 for Hole & Lillebøe AS. Dette var en av de første modulsofaene i Skandinavia. Modulmøblene gav brukeren mulighet til å komponere sitteplassen etter ønske, fra en–seter til to–seter og med variert setedybde. Støpeformene til modell 1001 ble produsenten Sandella as sitt første kaldskumprosjekt med innestøpt armering. 

Som unge designere søkte MD også andre faglige utfordringer og valgte derfor å delta på møbelkonkurranser utlyst av møbelforeningene i de nordiske landene. De fikk en «flying start» da de vant 1. premie i Norsk Bransjeråds møbelkonkurranse i 1971, med konseptet Ecco for L.K.Hjelle, og Z stolen fikk innkjøps premiering. Dette var spenstige former som fikk internasjonal oppmerksomhet fra store europeiske og Amerikanske bedrifter, samt møbeltidsskrifter som kom på besøk, og ved det satte dette unge teamet på det internasjonale møbeldesign kartet.

Et annet viktig konsept på 1970-tallet var utviklingen av Stressless–konseptet med modellene Stressless Global og Stressless Original, som designerene utførte på oppdrag fra Jens E. Ekornes, med bakgrunn i hans visjon om en bevegelig TV–stol. Stolene ble lansert på Sjølystmessa i 1971. Møbelmuseet i Sykkylven, i samarbeid med sapDesign og Jan Lade, markerte Stressless’ 50 års jubileum med stor utstilling i 2021. Konseptet lever i beste velgående med de samme glideløsningene designet av Møre Designteam–trioen Svein Leirdal, Jan Lade og Svein Asbjørnsen i 1970.

Etter en meget aktiv periode måtte Leirdal slutte i 1975 for å overta farens møbel bedrift, men valgte likevel å bli med på Nordisk Møbelkonkurranse i 1976. Finalistene stilte ut på Bella-senteret i København og igjen fikk MD 1.pris for People Are Different, et «compact living system». Grunntanken var at alle mennesker er forskjellige og at ulike aldersgrupper har ulike behov. På grunnlag av analyser utviklet Møre Designteam et sofasystem med sitte– og liggeplasser for familier på små areal. Leirdal ble erstattet av møbeldesigner og interiørarkitekt MNIL Olav Eldøy som hadde sine gode to år i MD, og ble en anerkjent designer i bransjen.

Møre Designteam ble et viktig miljø for designbransjen i Norge. Kunsthøyskolene i Oslo og Bergen var på årlige besøk hos møbelbedriftene i regionen, og det unge designfirmaet stod alltid på besøkslisten. Direktørene for de ulike produsentene i regionenen var også jevnlig innom designteamet for å hente inspirasjon, og dele møbelfaglige betraktninger. I tillegg ble de stadig oppsøkt av bransje-agenter som tilbød sine varer, og bidro til en oppdatert kunnskapsbase.

Asbjørnsen & Lade 1976—1989
Navnelikheten mellom Møre Designteam og Møre Designteam Reklameavdeling førte til navneskiftet; Asbjørnsen & Lade AS, i 1978. Firmaet hadde nå laget eget modellverksted, og Arve Grønmo kom inn som modellsnekker (1978). Grønmo hadde til da vært arbeidsformann og produktutvikler for LK Hjelle. Samtidig ble Egil Maalø ansatt, han var interiørarkitekt  NIL utdannet ved Kunsthantverksskolen i Oslo i 1979, han hadde også mesterbrev i møbeltapetsering som passet godt inn i bransjens kompetanse behov.

Samarbeidende fabrikker etablerte i 1979 Sykkylven Industrier som rettet seg mot det offentlige marked, hotell spesielt. A&L laget løsninger og interiørarkitekt NIL Pål Hjelle ble ansatt for spesialfeltet hotellinnredning. Sammen skapte de flere hotellinnredninger for hotell og restaurantmarkedet i hele landet og utviklet produkter, for selskapet Sicon. De innredet blant annet for Union Hotell i Geiranger, for deres nyåpning i 1981, samt Alexandra Hotell i Loen.

Mot slutten av tiåret fortsatte Asbjørnsen & Lade å se på andre måter å møblere stuen på, alternativer til den tradisjonelle sofagruppen. Ett av motivene var hvordan kombinere aktiv og passiv bruk — arbeid og hvile, med familiesamvær.

Et annet var sittemøbler med fleksibel understøttelse med justerbare nakke- og  ryggputer, kalt Split, etter den markerte splitten i ryggen. Konseptet markerte helt nye løsninger med ligge– og sitteplasser for hjem og hjemmekontor med integrerte lyskilder og smarte bordløsninger, og under deltakelse ved Nordisk Bransjeråds Designkonkurransen i København i 1979, vant konseptet første pris.

Den japanske produsenten Hakuju fattet interesse for Split–konseptet, og ville bruke løsningene i et helseprogram. Det førte til et langt samarbeid, med først Italiensk og så norsk produksjon på Vestlandske Møbler AS i Sykkylven, (og senere ved salg av Vestlandske AS til Ekornes ASA i 1987, overført til Foraform, uten A&Ls deltakelse videre.) Det ble også inngått produksjonsavtale på det prisbelønte konseptet fra 1979 med Ekornes ASA under navnet SplitCollection.

Dette hadde i seg grunnlaget for fremtidige og dagens løsninger med høye romdannende rygger med funksjonelle bordløsninger i ulike varianter. Merkenavnet Adlibitum ble også benyttet på kolleksjonen

Asbjørnsen & Lade inngikk avtale med Håg AS (Nå Flokk AB), som tok ut verdenspatent på Split–løsningen innen kontor, arbeidsmiljø, helse og transport. Partene innledet slik et i dag 40 år langt samarbeid rundt banebrytende, eksklusive kontorstoler. 

Sammen med flere designkolleger som arbeidet for HÅG organiserte og bygget A&L utstillingen «Studio HÅG» i 1984 på møbelmessen i København. Det ble en presentasjon med «Mime–forestilling» som fikk stor internasjonal oppmerksomhet. En variant av utstillingen ble «Chairytale from Norway», utstilt på Earls Cort i London, i samarbeid med designer og professor Svein Gusrud. Split–konseptet fikk også en lang sommerutstilling på Vognremissen i Oslo, samt valgt til representant for NIL under Sjølystmessen samme år. 

Håg AS etablerte også selskapet Mobilitet, som presenterte sine produkter inn mot den internasjonale transportbransjen. Split–konseptet ble videreutviklet og presentert for bl.a. SAS, Amtrak og NSB, noe som førte til flere utviklingsprosjekt utført av Asbjørnsen & Lade. Split patentet som base for lydabsorberende teknologi ble også etablert sammen med et utviklingsmiljø i Cambridge, og ble et første steg mot de lydkansellerende øretelefonene vi kjenner i dag. En kuriositet er at det her ble laget de første stabilt skyvbare og flippbare nakkeputene som vi nå møter både i fly og togstoler verden over. 

I 1989 lanserte Håg AS Asbjørnsen & Lades Signet kontorstol, sammen med konferansestolen Air.

SapDesign AS 1989 og videre
Høsten 1989 sluttet Jan Lade i MD og solgte seg ut av selskapet. Selskapet ble oppløst og nytt selskap etablert som sapDesign AS med Svein Asbjørnsen som hovedaksjonær. Senere kom også Egil Maalø og Arve Grønmo med som aksjonærer. Ingjerd Asbjørnsen ble ansatt som merkantil leder. sapDesign fortsatte samarbeidet med HÅG AS med utviklingen av eksklusive, funksjonelle kontorstoler.

Signet fikk Merket for God Design i 1991, Best in Show and Gold Award i Neocon, Chicago i 1993 og Certificate of Excellence i Montreal i 1994. Serien fikk et stort, internasjonalt marked fram til 2004, da den ble avløst av sapDesigns HÅG H09kolleksjon. 

I 2009 fikk også denne serien Merket for God Design, og ble nominert til Hedersprisen samme år. I 2009 mottok HÅG H09 den nye Design Effekt-prisen

Tribute
Split
–patentet fra 1980, har vært bærende for selskapets økonomi, og fikk i 2017 en nylansering i modellen Tribute (Flokk), der i en tildekket løsning med høydejustring av korsryggputen ved et stilleratt på baksiden av ryggen. Denne ryggløsningen fikk også tilført patentet automatisk skulder /nakke fremtrekk som gir en unik sitteopplevelse ved tilbakelent og betraktende arbeid. H09–serien og H09 Tribute peker fremover som langvarige klassiske løsninger på funksjonelle og miljø bærende produkt plattformer

Contura
Under arbeidet for Håg Mobilitet AS på prosjekt for SASmed sovestoler tilpasset oversjøiske flyreiser, oppstod idéen til SapDesigns Contura Collection, sammen med Split–konseptet med med patentert lukket løsning. 

I avtale og sammarbeid med Vestlandske Møbelfabrikk/Westnofa ble Contura lansert under Köln Messen i 1994. Siden den gang har Contura blitt produsert og solgt i Europa og Skandinavia ved ulike møbelprodusenter, og er nå under utvikling og produksjon hos kinesiske Castlemark Co. Ltd., for et internasjonalt marked, under navnet Convita– og Contura consept, under relansering med skandinavisk produsent. Dette beslaget har nå gjennom snart 30 år vert et toneangivende konsept på optimale hvilestoler.  

I 1998 deltok SapDesign i en internasjonal designkonkuranse i Osaka, Japan, med konseptet Oasiset stille rom for urbane områder hvor store folkemengder samles og trenger avslapping fra fysisk og lydmessig slitasje. Ideen ble plukket opp av Erlend Einarsen, som hadde egne ideer til avskjerming av mobiltelefonsamtaler, og dannet selskapet Quietpod AS.

Selskapet har siden avtaleinngåelse i 2002, videreutviklet konseptetsammen med sapDesign as, og designer Jarle Slyngstad, lydavskjermende mobile rom-i-rom for hvile, arbeid, konferanse og mobilsamtaler. Konseptet blir markedsført mot kontorlandskaper, fabrikker, lobbyer, skoler og offentlige arealer der mennesker møtes, og er nå i salg gjennom det nyetablerte selskapet Quietpod Scandinavia as. 

Tilter®
Som student i 1965, løste Svein Asbjørnsen sin arbeidsstol-oppgave med noe helt nytt. For at stolen skulle følge kroppens naturlige behov for bevegelse skapte han en vulkanisert gummikloss, som frigjorde stolens understell fra sitteflaten med rygg, og kunne da følge kroppens naturlige behov for bevegelse, uten press på underside av lår og rygg.

Idéen levde videre med designeren, og ble i 1990 patentert under navnet Tilter®. Den ble så implementert i lounge- og konferansestolen «Communication», sammen med patentet «Fjærende ledd» på samme filosofi, som ble benyttet i HÅG’s konferansestol Air og kontorstolen Signét. Patentet ble avtale festet med det danske selskapet Betech as, som har WW avtale og fra 2013 hatt løpende produksjon på beslagene. 

Kunst
Som selvstendig kunstner skapte Svein Asbjørnsen utsmykningen for danse- og konferansesalene til Union Hotell Geiranger i innrednings prosjektet i 1979, inspirert av den mektige naturen i området.

I 1998—90 tegnet og koordinerte han sammen med Jan Lade, Arve Grønmo og Egil Maalø møbler og innredningskomponenter til Sykkylven nye kirke. Gjennom modellverkstedet koordinerte Arve Grønmo produksjonen som ble utført av møbelhåndverkerne i Sykkylven.

Noen år senere skapte han altertavlen og stoler for kirkens kapell. Metall-kunstner Kjell Gunnar Overøye utførte metallkonstruksjonen, og formet krusifikset etter Asbjørnsens idé. Han sto også sentralt i koordinering av Kirkekunsten. 

Berlihuset                                                                                    
I 1986 kjøpte Asbjørnsen & Lade AS den historiske patrisiervillaen Berlihuset på Klokkehaug i Sykkylven. Berlihuset ble påbegynt i 1896 og sto ferdig i 1904, Første leietaker 

Norsk Møbelfaglige Senter, flyttet inn i 1994. Asbjørnsen & Lade la stor innsats og ressurser i restaureringen av bygget og vedlikehold av eiendommen. Dette arbeidet ble i 1996 belønnet med Fortidsminneforeningens Godt vern-pris. Berlihuset er fortsatt i sapdesign as sitt eie, og er under planlegging for en fremtidig bevaring og drift.

Tynesfabrikken
I dag har SapDesign sine kontorer i Tynesfabrikken i Sykkylven, bygget i 1931 av gründer B. R. Tynes. SapDesign og designer Jarle Slyngstad etablerte sine kontorer og workshop «PU Fabrikken», som arbeider med prototyper, null-serier spesialinnredning og møbel-renovering for kunder, lokalt og nasjonalt. Produktutvikler Arve Grønmo har ledet og betjent selskapets modellverksted siden 1976. Nå ledes PU Fabrikken av produktutvikler Reno Egseth, som også er medeier.

COPYRIGHT NOTE
All efforts have been made to identify the copyright holders, yet this was not possible for several items. To provide this information, please contact our us and we will make sure to ad this to our site.